tammikuuta 02, 2006

Vedellä toimiva auto?



Waiheke Islandin luonto oli todella kaunista. Viinitiloihin tutustuimme kuitenkin ainoastaan ruokalistoja selailemalla, kun illalliset ja lounaat tuntuivat hieman kohtuuttomilta budjettimatkaajille. Varsinaiset tutustumiskierrokset viinitiloilla ajoittuvat ainoastaan viikonloppuihin, joten käynemme tutustumassa johonkin tilaan sitten joskus muulloin. Viinejä olisi saanut maistella muutamalla dollarilla, mutta toinen tarkastamistamme vaihtoehdoista oli pieni baaritiski aulassa ja toinen muistutti lähinnä autotallia parkkipaikan reunalla. Viinejä maistelisi ihan mielellään jossain hienossa ympäristössä tai kellarissa, mutta kun oikeasti ei mistään mitään ymmärrä ja makuhermot ovat erikoistuneet makeisiin herkkuihin, tulee halvemmaksi ostaa pullo viiniä kaupasta ja jättää maistelut odottamaan täydellistä idylliä.

Autoilusta kukkuloiden täyttämällä saarella tuli seikkailu, kun muutaman ajetun aamukilometrin jälkeen auto alkoi kummasti nikottelemaan. Kaasu tuntui toimivan ainoastaan hetkittäin ja vauhti hyytyi. Yritimme katsella ja tutkia, josko moottorissa olisi jotain vikaa, mutta meidän asiantuntemuksella se näytti olevan aivan kunnossa. Jatkettiin matkantekoa hitaasti. Pumppaamalla kaasua viesti tuntui menevän tehokkaammin perille ja vauhtikin kiihtyi. Yhdessä jyrkässä ylämäessä sitten ongelma katosi yhtäkkiä aivan itsestään. Sen jälkeen auto on toiminut yhtä luotettavasti kuin ennenkin. Meistä ei tule automekaanikkoja.

Juri voi sitten selittää, että mitä oikeasti tapahtui, mutta me luonnollisesti kehiteltiin teorioita. Mun teoria oli, että kostean yön seurauksena bensatankkiin oli myös kertynyt kosteutta, joka oli pisaroina tankin reunoilla. Kun sitten ajeltiin kuoppaista tietä, pisarat irtosivat seinämistä ja syrjäyttivät vähäiset bensalitrat tankin pohjalla. Kun vedet olivat poistuneet tankista, auto toimi jälleen.

Kun yritettiin etsiä yhtä kävelyreittiä hienoissa maisemissa, törmättiin 18-väyläiseen frisbeegolf-rataan. Kävelyt jäivät ja tähän asti lähes tarpeettomat golf-kiekot (draiveri ja putteri) kaivettiin autosta ja lähdettiin kiertämään rataa digikameran ja opasteesta kuvatun ratakartan avulla. Ilmeisesti parin kuukauden tauko on tehnyt kummasti hyvää, sillä tulokset 18 väylän jälkeen olivat Tommi -14 ja Tiina +4. Paras tulos oli 10. väylällä, kun heitettiin molemmat albatrossit par vitosella. Rata oli toooosi vaikea.

Vuodenvaihde otettiin vastaan samppanjalasien kilistessä Aucklandin kasinolla - tarjoilijoina. Työpäivä alkoi kahdeksalta illalla, kun saatiin uniformut kasinon puvustossa: mustat housut, valkoinen paita, punainen liivi ja musta rusetti. Meidät lykättiin johonkin VIP-tilaan auttamaan muita työntekijöitä. Kukaan ei oikein tuntunut tietävän, mitä meidän pitäisi tehdä tai miten meitä voisi hyödyntää. Jokainen tuntui yrittävän keksiä meille vähän jotain tekemistä, mutta tunnin työskentelyn jälkeen meidät passitettiin ensimmäiselle tauolle. Kun palattiin tauolta, meidät siirrettiinkin Platinum Loungeen, jossa kaiketi osa henkilökunnasta oli jättänyt ilmestymättä työvuorolle. Siellä sitten tarjoiltiin oisterishotteja ja lohirullia kädet vääränä. Kesken kaiken tuli final countdown ja vuosi vaihtui. Kattoikkunasta saattoi vilkaista tornin ilotulitusta.

Loppuilta meni laseja keräillessä ja muutamia tilauksia ottaessa. Puoli viiden jälkeen päästiin kotiin, kun viimeiset tunnit olivat kovin hiljaisia. Väsyneinä ja uupuneina käytiin nukkumaan, mutta auringonpaiste teki nukkumisesta kovin hankalaa. Meistä ei tule tarjoilijoita.

Nyt ihmetellään, mihin lähdettäisiin matkustelemaan ja milloin. Perjantaina voisi käydä äänestämässä Suomelle uutta presidenttiä konsulaatissa, joten saatetaan olla Aucklandissa siihen asti. Seuraavat etapit olis sitten Coromandel Peninsula ja Bay of Plenty...

1 Comments:

At 5/1/06 21:33, Anonymous Anonyymi said...

Melkein taas hymyilyttää, kun mietin teitä "tutkimassa moottoria".
Tuskin tossa mitään ihmeempää vikaa ollu. Vaihtoehdot on käytännössä joko polttoaine- tai sytkäpuolella. Todennäköisempää on juuri tuo, että on ollut kosteutta ja/tai joku roska polttoaineen syötössä (ruisku vai kaasari?).
Toi teidän tankkiteoria on kyllä loistava. Erityisesti se, että pisarat putoilee kuopissa!
Toinen vaihtoehto on, että sytytys kiukuttelee (jos siis kyseessä bensakone). Tälllöin voi olla esimerkiksi tulpat tai tulpan johdot aikansa eläneitä. Tommi voi toki aikansa kuluksi tarkistaa, että johdot on kunnolla kiinni.
Mutta jos nyt toimii, niin ei muuta, kun kovaa ajoa!

 

Lähetä kommentti

<< Home